Kurs för amatörradiocertifikat

Kursen genomförs med självstudier, varvat med kursträffar. På kursträffarna går vi gemensamt igenom frågor från de övningsprov som finns på examen.ssa.se inom reglemente, säkerhet och teknik.

Kursmaterialet innehåller allt som gör att du kan ta ett amatörradiocertifikat, men du kan även använda delar av materialet enligt en studieplan som gör att du kan skriva provet för det nya instegscertifikatet*. Om du vill kan du sedan fortsätta på kursen för att ta ett "fullt" amatörradiocertifikat.

Har du anmält dig till en kurs, så har du rätt att fortsätta på nästa, och nästa...
Det innebär att du studerar i din egen takt, intensivt, eller i lugnare takt, allt efter dina möjligheter att få tid till studier eller vilka förkunskaper du har. Kanske du redan har de kunskaper inom elektronik och komponenter som ingår i teknikdelen, så att du kan koncentrera dig på de andra delarna?

När du anmält dig till en kurs får du tillgång till vår kursportal där allt material finns tillgängligt, både i  pdf-format och som inspelade presentationer/föreläsningar. Det finns även forum för dig att ställa frågor samt extramaterial, väldigt ofta med länkar till videos.

De gemensamma träffarna sker digitalt via klubbens Zoom, så du måste ha dator med kamera och gärna headset. Träffarna spelas in så du kan se vad som gicks igenom, även om du inte hade möjlighet att delta.

En kurs genomförs på tre månader, med en introduktionsträff och sedan en gemensam träff var 14:e dag. Men du studerar i din egen takt och har rätt att delta på kommande kurs/kurser. Av administrativa orsaker måste du dock anmäla dig på nytt till varje kurs.

Beroende på intresse planerar vi att genomföra tre certifikatkurser per år:
⦁    december - mars
⦁    april-juni
⦁    september-november

Vid anmälan till kursen betalar du en förhöjd medlemsavgift för kursen. Vill du delta i ytterligare certifikatkurser måste du vara medlem i klubben, men då med ordinarie medlemsavgift.

För 2024 är den förhöjda medlemsavgiften 550 kr. Ordinarie medlemsavgift är 250 kr, ungdom (18 år) eller studerande (26 år) 125 kr (vilket innebär att den förhöjda medlemsavgiften blir 425 kr). Den förhöjda medlemsavgiften måste vara klubben tillhanda innan du får tillgång till kursportalen och kursmaterialet.

Nedanstående introduktion till kursen stämmer inte helt för den form som kursen har i dag. men ger ändå bra information. Titta på den och om du har frågor kan du skicka mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välkommen med din intresseanmälan!

* Instegscertifikatet har begränsningar vad gäller frekvenser och effekt med mera, men lägre krav på teknikkunskaper. Instegscertifikatet beräknas finnas från 2025. Mer info kommer att finnas på ssa.se
En artikel med mer information och länkar finns på https://www.ssa.se/arbetet-med-instegcertifikatet-gar-enligt-plan/