Telegrafi för amatörradiobruk

Klubben bedriver två olika telegrafikurser:
⦁    Grundkurs
⦁    Hastighet

För att delta i någon av kurserna för telegrafi krävs medlemskap i Uppsala Radioklubb.

Grundkurs
Grundkursen handlar främst om att du skall lära dig teckenuppsättningen (A-Z och 0-9), några skiljetecken, processtecken och vanliga trafikförkortningar. Endast de tecken och trafikförkortningar som används i internationell amatörradiotrafik tas upp. Du kommer att träna både sändning och lyssning i ganska så hög hastighet, den som används i normala strukturerade telegrafikontakter. Vi tittar även på strukturen för ett QSO och tränar även på att sända och ta emot.

Du behöver avsätta tid för att kunna träna dagligen mellan träffarna. Detta är mycket viktigt och en förutsättning för att du skall kunna lära dig!

Träffarna genomförs digitalt så du behöver en dator med kamera och helst även headset. På en träff stämmer vi av hur det har gått för dig och vi gör även gemensamma övningar. Träffarna spelas in så du kan titta på dessa efteråt om du inte kan delta en enstaka gång, men du bör kunna delta på de flesta av träffarna för att lyckas med kursen.

Vi använder även digitala hjälpmedel mellan träffarna för din träning. Har du en telegrafinyckel (straight key) är det bra, men inte ett krav.

Kursen startar med en introduktionsträff och sedan har vi 20 träffar, en per vecka med uppehåll för skollov och ledigheter.

Kursen har en egen hemsida, www.telegrafikurs.se

Hastighetskurs

Om du redan kan alla tecken och det övriga som ingår i grundkursen, men vill höja din hastighet i framför allt mottagning från 8-12 wpm (40-60 takt) till 20-25 wpm (100-125 takt) eller högre är detta kursen för dig. Vid DX-kontakter eller i tävlingar är det vanligt med 30-35 wpm!

I kursen använder vi digitala verktyg för att träna s.k. "Instant Character Recognition" och även "Instant Word Recognition". Vi tittar även på sändning i "hög" hastighet.

Kursen genomförs med 6-8 träffar med en träff var 14:e dag. Den tid du har tillgänglig för att träna mellan de gemensamma träffarna är viktig! Daglig träning rekommenderas starkt.

AR

. .